10 Kroków jak nauczyć się nowych rzeczy !!!
Jak uczę się nowych technologii w IT?
Jak nauczyć się nowych rzeczy pracując w IT
Chciałbym przedstawić wam metodę dziesięciu kroków nauki technologii. Chcę zaznaczyć, że wszystkie rzeczy, jakie zamieszczam w sekcji tutoriale nauczyłem się, uczę się lub nauczę się według tej metody.
Stosując tą metodę na początku trzeba zyskać ogólne zrozumienie tego, czego chcemy się nauczyć. Potem musimy ocenić czego nie umiemy i wykorzystać informacje do określenia zakresu tematu, listy źródeł wiedzy i planu nauki. To są kroki od 1 do 6, które wykonujemy jednorazowo. Natomiast kroki od 7 do 10 należy powtarzać dla każdego modułu nauki, według procesu „ucz się, rób, ucz się, nauczaj” (URUN). Technika ta jest skuteczna, ponieważ pomaga iść na przód. Nie ograniczamy się do czytania książki czy słuchania wykładu, ale od razu wykorzystujemy nową wiedzę w praktyce.
Kroki od 1 do 6, wykonaj tylko jeden raz!
Pomimo, że kroki te wykonujemy jeden raz są one najważniejsze, przygotowujemy w nich grunt pod swoją dalszą pracę. To od nich zależy Nasz ostateczny sukces. Te sześć punktów to przygotowanie fundamentów. Im będą mocniejsze te fundamenty, tym łatwiej osiągniemy swój cel.

Krok 1. Zrozumienie tematu
Wiele osób włącza kurs na Udemy i zaczynają oglądać, nie zdając sobie sprawy co potrafią lub nie potrafią z danego materiału. Zakładając, że odkryją „nieznane” w kolejnym odcinku w trakcie oglądania. Przyjmując takie podejście, narażają się na to, że nauczą się rzeczy, które nie są im potrzebne albo stracą czas na analizę jakiegoś skomplikowanego tematu.
Ja tak kiedyś robiłem 😉 Nie polecam!
My jednak myślimy już inaczej. Na tym etapie chcemy uzyskać ogólne zobaczyć zagadnienia, które zamierzamy poznać. Jak wygląda z góry. Na tym etapie nie chcemy niczego nauczyć się, lecz zyskać ogólne zrozumienie tematu i poznać jego zakres.
Krok 2. Określenie zakresu tematycznego
Ludzie, próbujący uczyć się nowych rzeczy, często popełniają błąd, próbując zrozumieć cały temat, który jest zbyt obszerny. Szybko można poczuć zniechęcenie i zmęczenie. Nie można się nauczyć wszystkiego o haśle „Biologia”, „Chemia”, „Azure”. Takie tematy są zbyt obszerne i zabraknie nam życia lub w pozytywnym przypadku zajmie nam to wiele lat męki. Zawsze możesz powtórzyć proces jak chcesz nauczyć się czegoś innego np. z Azure, ale wtedy powtórz całą metodę w określonej nowej tematyce. Na tym etapie użyj informacji z kroku 1 , żeby określić zakres zagadnienia, które chcesz bliżej poznać. Zastanów się, jaki jest powód, dla którego zdecydowałeś się je opanować, aby dzięki temu lepiej określić jego zakres.
Nie daj się skusić, aby ustalić szerszy zakres tematyczny albo go uogólnić, ponieważ chcesz poznać różne zagadnienia związane z daną dziedziną. Postaraj się oprzeć tej pokusie i jak najdokładniej określić zakres tematyczny. Nie jesteś w stanie uczyć się kilku rzeczy naraz. A LASER FOCUS LIKE STEAVE JOBS.
– Ale Kasper, nie dałeś żądanego przykładu ?
– Ok, to uczymy się AZURE.
Tak, jak w krótkim dialogu wyżej postanawiam, że uczymy się Azure. Swój zakres tematyczny ustalam jako:
„Nauczyć się od podstaw platformy Azure, aby uruchamiać dowolne aplikacje webowe w chmurze”
Krok 3. Zdefiniowanie kryteriów sukcesu
Na tym etapie Twoim celem jest jasne i precyzyjne określenie kryteriów sukcesu w nauce nowego zagadnienia. Zależnie od tego, jakie zagadnienie wybierzesz, definicja sukcesu może być bardzo różna. W każdym jednak przypadku musisz dokładnie określić kryteria, według których będziesz mógł ocenić, czy udało Ci się osiągnąć swój cel, czy nie. Dobre kryteria sukcesu muszą być konkretne i jasno sformułowane. Nie mów ogólnie, co chcesz osiągnąć. Określ konkretny rezultat.
W moim przypadku dla Azure: Uruchomienie aplikacji do stremowania filmów.
Krok 4. Poszukiwanie źródeł do nauki
Na tym etapie postaraj się znaleźć możliwie jak najwięcej źródeł poświęconych zagadnieniu, które wybrałeś. Nie zwracaj na razie uwagi na ich jakość. To ma być swoista „burza mózgu”. Później posegregujesz te źródła i wybierzesz najlepsze z nich. W tej chwili chodzi tylko o to, aby znaleźć ich jak najwięcej.
Przykładowe źródła informacji:
- książki;
- wpisy na blogach;
- filmy dostępne w Internecie;
- podkasty;
- dokumentacja online;
- przykładowe projekty;
Krok 5. Opracowanie planu nauki
Skoro masz już zebrane źródła, możesz do nich zajrzeć, aby się dowiedzieć, czego powinieneś się nauczyć i w jakiej kolejności. W przypadku większości tematów nauka odbywa się na zasadzie progresji. Zaczynasz od A, przechodzisz do B itd., aż kończysz na Z. Dlatego przyswajanie informacji w losowy sposób nie ma żadnego sensu. Musisz znaleźć prawidłową ścieżkę, która zaprowadzi Cię od punktu A do punktu Z w najkrótszym czasie, w taki sposób, abyś nie pominął żadnego ważnego zagadnienia. Na tym etapie musisz opracować własną ścieżkę nauki. Wyobraź sobie, że musisz stworzyć zarys książki, którą napisałbyś na ten temat. Twoja ścieżka nauki będzie prawdopodobnie przypominać spis treści. Chodzi o to, abyś przygotował listę modułów, na których będziesz się indywidualnie skupiał, aż osiągniesz swój ostateczny cel.
Krok 6. Przefiltrowanie informacji
Na tym etapie prawdopodobnie masz wybranych wiele książek, blogów oraz innych źródeł mówiących o fotografii cyfrowej. Problem jednak polega na tym, że nie jesteś w stanie wykorzystać ich wszystkich. Większość informacji nie jest Ci potrzebna i nie została uwzględniona w Twoim planie nauki. Nie ma sensu czytać dziesięciu książek i pięćdziesięciu wpisów na blogach na dany temat. Zresztą, nawet gdybyś to zrobił, wiele informacji powtórzyłoby się. Dlatego musisz zawęzić listę materiałów źródłowych do kilku najlepszych, z których uzyskasz potrzebną wiedzę. Na tym etapie powinieneś przejrzeć wszystkie materiały zgromadzone w kroku 4. i zdecydować, które z nich omawiają najwięcej zagadnień z Twojego planu nauki. Warto przeczytać recenzje, aby ocenić, które ze źródeł mają najwyższą jakość.
Po zakończeniu tego etapu możesz przejść do pierwszego modułu swojego planu nauki. Będziesz powtarzać kroki od 7. do 10. dla każdego modułu z planu, aż w końcu dotrzesz do wyznaczonego celu.
Krok 7. Naucz się podstaw
Na tym etapie Twoim celem jest przyswojenie tylko tylu informacji na dany temat, abyś mógł zacząć nimi się bawić. W przypadku technologii takich jak języki programowania czy frameworki ten krok będzie polegał na dowiedzeniu się, jak stworzyć podstawowy program „Witaj, świecie!”, albo przygotować swoje środowisko programistyczne.
Ważne jest to, abyś nie posunął się za daleko. Łatwo jest dać się ponieść chwili i zacząć wchłaniać wszystkie informacje, jakie zgromadziłeś na temat danego modułu. Jeśli jednak chcesz odnieść sukces, musisz oprzeć się tej pokusie. Zamiast tego skup się na minimalnej ilości informacji, jakich potrzebujesz, żeby móc zacząć eksperymentować z nową wiedzą (co zrobisz już w następnym kroku). Możesz pobieżnie przejrzeć wybrane teksty albo przeczytać sam wstęp czy podsumowanie rozdziału, żeby zdobyć podstawową wiedzę na temat wybranego modułu.
Krok 8. Zabawa
Na tym etapie wykorzystaj to, czego się nauczyłeś w kroku 7., i po prostu zacznij działać. Nie martw się tym, jakie rezultaty uzyskasz. Po prostu badaj nowy teren. Jeśli używasz nowej technologii albo nowego języka programowania, możesz wymyślić mały projekt, który umożliwi Ci przetestowanie różnych rozwiązań. Jeśli masz jakieś pytania, zanotuj je. W następnym kroku będziesz miał okazję, aby poszukać odpowiedzi.
Krok 9. Poszerzenie wiedzy, aby moc wykorzystać ją w praktyce
Ciekawość odgrywa kluczową rolę w procesie uczenia się — zwłaszcza gdy uczysz się sam. Dzieci uczą się nowych rzeczy przede wszystkim dzięki ciekawości. Chcą wiedzieć, jak funkcjonuje świat, więc zadają pytania i uważnie słuchają odpowiedzi, które pomogą im zrozumieć to, co jest dla nich niejasne. Niestety, wraz z wiekiem ta ciekawość zanika, a my po prostu przyjmujemy wszystko takie, jakim jest. W rezultacie nasz proces uczenia się spowalnia, a nauka, zamiast fascynować, staje się nudna.
Na tym etapie Twoim celem jest wzbudzenie w sobie na nowo tej dziecięcej ciekawości. W poprzednim kroku bawiłeś się nową wiedzą. Mam nadzieję, że nasunęło Ci się kilka pytań, na które nie umiałeś sam odpowiedzieć. Teraz nadszedł czas, aby poznać odpowiedzi. Przejrzyj wszystkie materiały, które zgromadziłeś i postaraj się głębiej poznać dany moduł.
Pamiętaj jednak, że Twoim celem nie jest to, aby przeczytać i obejrzeć wszystkie materiały, które zgromadziłeś. Wybierz tylko te z nich, które są ściśle związane z bieżącym zagadnieniem.
Krok 10. Nauczaj innych
Na tym etapie musisz niestety wyjść ze swojej strefy komfortu i wcielić się w rolę nauczyciela. To jest jedyny sposób na to, aby upewnić się, że przyswoiłeś nową wiedzę — a także na to, by uzupełnić luki w wiedzy, które możesz odkryć, gdy będziesz tłumaczyć jakieś zagadnienie komuś innemu. Ten etap ma służyć temu, abyś rozłożył dany temat na części pierwsze i uporządkował informacje, które posiadasz, w taki sposób, aby były zrozumiałe dla innych.
Jak nauczać innych?
- Napisz artykuł na blog.
- Nagraj film albo samouczek na YouTube.
- Wygłoś prezentację,
- Przeprowadź rozmowę ze znajomym.
- Odpowiedz na pytania zadawane przez ludzi.
Zapraszam do polubienia fanpage Facebook “Umiejętności miękkie w IT”
Ostatecznie w zamian za dostarczoną treść, proszę więcej uśmiechu w cyfrowym świecie!