Co myślisz o budowaniu marki osobistej w IT?
Co myślisz o budowaniu marki osobistej w IT?
👉Znasz to pytanie?
👉Usłyszałem je w ostatnim czasie dziesiątki razy. Od kolegów, którzy mają swoje określenie, ale szukają opcji do żywej dyskusji; od specjalistów z branży IT, którzy szukają odpowiedzi dla samych siebie; ale również od dyrektorów IT, przedsiębiorców.
👉Zanim zapytam Ciebie, czym jest Twoim zdaniem Marka Osobista, zobacz co o tym myślą osoby, które odniosły sukces na platformie Youtube i zbudowały swój silny wizerunek w branży IT.
➡Sprawdź 21 sposobów jak zbudować markę osobistą w IT
Pobierz darmowy E-Book!
Budowanie marki osobistej niesie ze sobą wiele korzyści niezależnie od branży w jakiej pracujemy…
Adam Gospodarczyk – Overment
Jednocześnie jest to niezwykle wymagające zadanie i z pewnością nie każdy jest w stanie się w tym odnaleźć (ale moim zdaniem każdy powinien spróbować – nigdy nie wiadomo).
Odpowiednio budowana marka osobista to z mojej perspektywy świetny sposób do tego by pozostać na bieżąco i nieustannie się rozwijać. Zgadzam się z powiedzeniem “Najlepszym sposobem nauki jest uczenie innych”.
Sam za każdym razem gdy projektuję materiały, na nawet doskonale znany mi temat, zawsze dowiaduję się czegoś nowego. W moim przypadku kluczem nie jest powiedzenie “Done is better than perfect”, lecz “Only the best is good enough” – nie twierdzę tym, że moje materiały są najlepsze, lecz w każdy w nich wkładam 110% moich aktualnych możliwości.
Budowanie wizerunku w branży daje również szeroką perspektywę i od nas zależy jak ją wykorzystamy. Jest ona kreowana przez poznawanych ludzi, zdobywanie nowych umiejętności, przełamywanie własnych barier i podejmowanie wyzwań, które tylko pozornie wydają się zbyt duże aby je podjąć. Do tego wszystkiego, moim zdaniem, zachęca nas cały proces rozwoju naszego wizerunku, otwierając możliwości których normalnie raczej trudno dostrzec.
Jedna rada dla osób, które dopiero zaczynają: “Start slow and then slow down”. Ta gra to maraton, nie sprint.
Żyjemy w świecie, w którym ludzie częściej spotykają Cię online, niż robią to w prawdziwym życiu…
Agatha Sakowicz – UI / UX designer
Dużo zależy od tego jakie masz oczekiwania, marka osobista nie jest dla każdego. Jedni się skupią na liczbie followersów aby dokarmić swojego ego, a drudzy będą budować świetne relacje z mniejszą liczbą widzów.
Żyjemy w świecie, w którym ludzie częściej spotykają Cię online, niż robią to w prawdziwym życiu. Jest wiele przypadków, gdzie osoby mogą kontaktować się z Tobą tylko online, więc czemu by nie skorzystać. Jako osoby z branży IT nie musimy się ograniczać tylko i wyłącznie do języka polskiego, większość naszej pracy i tak wykonujemy po angielsku. Jest to świetna okazja aby pokazać się dla większej grupy ludzi i zdobyć nowych klientów.
Kolejnym plusem będzie budowanie nowych relacji. Jeżeli dzielisz się wiedzą z danej dziedziny masz większe szanse na rozpoznawalność i zaufanie. Więcej okazji na poznanie ludzi z branży, zaproszenia na ciekawe wydarzania i co najważniejsze moim zdaniem – fajnie jest pomagać i edukować innych.
Uważam, że jeżeli jesteś na tyle pewny/pewna siebie i masz chęci do działania to jest to świetne rozwiązanie.
Przed założeniem bloga traktowałem markę osobistą w IT jako daleką, nieosiągalną abstrakcję…
Maciej Szymczyk – Big Data Engineer, Blogger (Wiadro Danych)
Przed założeniem bloga traktowałem markę osobistą w IT jako daleką, nieosiągalną abstrakcję. Okazało się, że cel wcale nie jest taki abstrakcyjny i nieosiągalny. Nie uważam się za “gwiazdę”, ale parę razy zdarzyło mi się być rozpoznanym na konferencji lub meetupie. Miło i przyjemnie rozmawiało się z moimi czytelnikami. Dzisiaj uważam, że otworzenie się na świat było jedną z najlepszych decyzji. Polecam to wszystkim bliskim znajomym z branży. Blog i kanał na YouTube stały się moimi motorami napędowymi. Poznane tematy dokumentuje i często sam do nich wracam po kawałki kodu.
Marka osobista to rozpoznawalność i wizytówka naszych umiejętności. Gdyby nie moja działalność w sieci nie poznałbym wielu ciekawych osób i nie miałbym możliwości uczestniczenia w ciekawych projektach i konferencjach. Niedawno minął rok od napisania pierwszego artykułu na blogu. Nie spodziewałem się, że tempo nadarzających się okazji będzie takie szybkie.
Świadome kreowanie marki osobistej to nie Telezakupy Mango…
Ola Kunysz – programistka i założycielka Szkoły Testów
Budowanie marki często kojarzy nam się z dużymi firmami. Nie mamy świadomości tego, że my też dysponujemy marką, nawet jeśli świadomie nią nie zarządzamy. To informacje, które można znaleźć o nas w Internecie, to wspomnienie naszej prezentacji na konferencji, albo opinia byłych współpracowników. Najczęściej wykorzystujemy naszą markę kiedy zmieniamy pracę, albo zaczynamy oferować nasze produkty i usługi. Wtedy jest już za późno na jej budowanie, dlatego warto zająć się tym wcześniej.
To co umiemy powinno bronić się samo. W idealnym świecie każdy specjalista trafiający na rozmowę kwalifikacyjną powinien być sprawiedliwie i obiektywnie oceniany. Niestety nie żyjemy w idealnym świecie, a ludzie często podejmują decyzje na podstawie pierwszego lub ogólnego “wrażenia”. Jeśli tego samego dnia przesłuchiwane są dwie osoby o identycznych umiejętnościach, ale jedna ma na koncie działalność w społeczności, wystąpienia na konferencjach lub inne formy aktywności, większość zespołów wybierze tę drugą. Dlatego warto zadbać o to, co wyskakuje w wyszukiwarkach po wpisaniu naszego nazwiska, jak wygląda nasz profil na LinkedIn, albo blog. To wszystko mówi o nas. A może mówić dobrze, albo źle.
Świadome kreowanie marki osobistej to nie Telezakupy Mango i wciskanie naciąganych faktów. To po prostu pokazywanie tego co mamy do zaoferowania. Jeśli dobrze czujesz się występując na spotkaniach lub przed kamerą, zadbaj o dostępność Twoich nagrań. Jeśli wolisz dzielić się wiedzą w formie pisemnej, popracuj na blogiem czy książką. Jeśli przyjaźnisz się z mikrofonem, zacznij nagrywać podcast. Jeśli wolisz pracę w społeczności, zgłoś się do pomocy przy lokalnych meetupach. Form kreowania swojego wizerunku jako specjalista jest wiele. Każdy może znaleźć coś dla siebie jeśli tylko chce.
Świadome budowanie marki osobistej to proces, który otwiera wiele drzwi…
Monika Gawanowska – Trener LinkedIn i strateg marki
Świadome budowanie marki osobistej to proces, który otwiera wiele drzwi, dlatego warto zainwestować w niego swój czas. Dzięki niemu łatwiej znajdziesz nową pracę, a nawet – ona może znaleźć cię sama! Marka osobista wiąże się też w pewnym stopniu z rozpoznawalnością, z byciem postrzeganym jako ekspert lub uznany specjalista w branży. Możesz zacząć otrzymywać propozycje wystąpień, napisania artykułu w prasie lub online czy też udziału w przeróżnych projektach.
Korzyści wypływających ze świadomego budowania marki osobistej jest wiele. Pozostaje pytanie, jak ten efekt osiągnąć. Co robić, by zrealizować wyznaczone dla marki cele? Od czego zacząć budowanie marki eksperta?
Zacznij od absolutnej podstawy, czyli zweryfikowania własnych oczekiwań, talentów, mocnych (i słabych) stron. Pomyśl, gdzie jesteś dziś i zastanów się, gdzie chciałbyś być za kilka lat. Kiedy już to określisz, wyznacz drogę od punktu wyjścia (czyli obecnego stanu) do punktu docelowego (miejsca w karierze, w którym chcesz się znaleźć za kilka lat). Do poszczególnych etapów procesu dopasuj działania. Niech to będą działania zgodne z twoimi wartościami oraz takie, które w twoim odczuciu powinny zaprowadzić cię do celu.
Rozważ, czy w twojej sytuacji bardziej liczy się obecność i działania online czy offline. Wydaje się, że w branży IT oczywistym wyborem będzie budowanie marki osobistej w internecie, mediach społecznościowych. Ale to wybór tylko pozornie oczywisty. Możesz się stać znaną osobą w branży, pracując w jednej firmie i nie posiadając konta na Facebooku. Zatem zanim posłuchasz jakichkolwiek wskazówek, przepuść je przez własne filtry. Niech tymi filtrami będą cele, zadania, które chcesz zrealizować i osiągnąć.
Bardzo ciężko będzie budować własną markę tak, żeby była ona w pełni zgodna z wyobrażeniami pracodawcy…
Daniel Roziecki – CEO, Youtuber Jak Zostać Programistą Wymiataczem
Budowanie marki osobistej, jest przez wielu odbierana negatywnie i nie można im tego mieć za złe zwłaszcza obserwując co dzieje się w części “rozrywkowej” mediów społecznościowych.
W rezultacie każda nowa pojawiająca się twarz jest oceniana przez niezbyt przyjazny pryzmat. Jest to potęgowane specyfiką branży IT.
Odbiorcy przekazu, to ludzie inteligentni, którzy wyczują fałsz z kilometra, są to też (zwłaszcza w kręgach osób z bogatym doświadczeniem zawodowym) osoby z mocno ugruntowanym spojrzeniem na świat i pewne jego aspekty. Nie podoba im się, gdy część tej rzeczywistości jest podważana, więc trzeba to robić w sposób bardzo delikatny, balansując na granicy.
Z drugiej strony, są adepci z często skrzywionym postrzeganiem rzeczywistości (nie z ich winy, tylko z powodu fałszywych komunikatów, jakie do nich docierają, generowanych o zgrozo przez naszą własną branżę). Tutaj, przekaz musi być mocny i dosadny, żeby pokazać jak świat IT, zwłaszcza świat programistyczny wygląda naprawdę.
Od pierwszego wystąpienia na vlogu, pierwszego wpisu na blogu, czy tego chcesz, czy nie, rozpoczynasz budowę własnej marki. Głównie poprzez pożyczanie wartości (zapożyczone od Macieja Aniserowicza, czyli osoby, która w budowaniu marki osobistej wyskoczyła daleko do przodu).
Najpierw pożyczasz, by pewnego dnia wyciągnąć rękę i poprosić w zamian o pieniądze. Nie oszukujmy się, taki jest cel budowania marki osobistej, pojawiania się mediach społecznościowych, oczywiście nie koniecznie jedyny, ale dla większości na pewno najważniejszy.
Jaki to wszystko ma wpływ na karierę zawodową? Z punktu widzenia osoby pracującej na etacie, mogę tylko teoretyzować, ponieważ od ponad 20 lat prowadzę własną JDG i nikt mnie nie przekona z powrotem do ośmiogodzinnego kieratu.
Uważam, jednak, że może to być broń obosieczna i bardzo ciężko będzie budować własną markę tak, żeby była ona w pełni zgodna z wyobrażeniami pracodawcy.
Prędzej czy później dojdzie do konfrontacji (bez względu na to, jak bardzo byś się nie starał, by Twój przekaz był łagodny i spójny), prawdopodobnie będzie to moment, w którym konieczne stanie się podjęcie decyzji, czy budowanie własnej marki, to coś, na czym naprawdę Ci zależy i jeśli odpowiedź będzie twierdząca, wkroczysz na zupełnie nową drogę kariery zawodowej, w której sam będziesz swoim szefem.
W przypadku prowadzenia własnego biznesu kreowanie marki osobistej to doskonała metoda by w sposób nienachalny i ze smakiem pokazywać światu własne produkty i usługi.
Wiele osób myśli, że budowanie marki osobistej to spore przedsięwzięcie…
Krzysztof Jendrzyca- Programista i autor bloga skutecznyprogramista.pl
Dużo można napisać o korzyściach płynących z budowania marki osobistej.
Mnie zaskoczyły najbardziej dwie rzeczy. Można to robić małym nakładem energii. Korzyści przychodzą w najmniej oczekiwanym momencie i potrafią mocno wykroczyć poza jakiekolwiek oczekiwania.
Wiele osób myśli, że budowanie marki osobistej to spore przedsięwzięcie, które zjada mnóstwo czasu i energii. Ja się przekonałem na własnej skórze, że można zacząć od prostych rzeczy — od zaprezentowania czegoś swojemu zespołowi lub na jakimś wydarzeniu wewnątrz firmy.
Może to być poprowadzenie prezentacji o tym, czego się ostatnio nauczyłeś i co może pomóc obecnie w projekcie, czy przedstawienie prostego konceptu na tablicy podczas jakiegoś spotkania. Takie rzeczy pomagają budować rozpoznawalność na poziomie zespołu.
Można to potem skalować na poziom firmy i wystąpić na jakimś tech talku firmowym lub czymkolwiek, co u Ciebie w firmie organizują.
Gdy już jesteś na tym poziomie, to znacznie mniej energii i czasu potrzeba, żeby wskoczyć na poziom prezentowania na meetupie lub webinarze. Nie zaczynasz od zera.
W moim przypadku budowałem markę trochę nieświadomie i miałem na celu bardziej budowanie umiejętności poprzez dzielenie się wiedzą. Dlatego mocno mnie zaskoczyło, że informacja o tym, co robię, niesie się na poziom firmy. Tak naprawdę nie robiłem nic, żeby osiągnąć taki stan, bo po prostu chciałem się rozwijać.
Występowanie na konferencjach w firmie i poza nią przyniosło mi wiele nieoczekiwanych korzyści. Od tak prostych rzeczy, jak darmowa książka, którą dostałem za promowanie firmy na konferencji i której sam bym sobie nie kupił, bo za droga, aż do propozycji uczestnictwa w ekstremalnie ciekawym projekcie, dokładnie w tych technologiach, w których chciałbym się rozwijać.
Dzięki temu, że mnie kojarzono w firmie, miałem pierwszeństwo i mogłem wybrać, czy chcę trafić do tego projektu, czy nie.
Dokładnie tak samo działa to, gdy przeniesiemy się na poziom poza firmowy.
Kiedyś zrobiłem sobie takie wyzwanie, żeby codziennie wrzucić jakiegoś commita na GitHuba i wyrobić sobie nawyk codziennego kodzenia. Udało mi się wytrwać przez 316 dni, ale efekty były widoczne już po 3-4 miesiącach. Różne firmy zaczęły pisać do mnie ze świetnymi propozycjami pracy i wiedziałem, że to z powodu aktywności na GitHubie, bo pisali na maila, którego miałem podpiętego tylko tam. Chyba nawet nie miałem wtedy LinkedIna.
I w tym wypadku znowu chodziło tylko o to, żeby się rozwijać. Budowanie marki, to był efekt uboczny i nie sądziłem, że ktokolwiek zwróci na to uwagę.
Pomyśl teraz, co jeśli codziennie wrzucałbym commity, do publicznych repo?
Wniosek, z którym chcę Cię zostawić: Znajdź swój (prosty) sposób budowania marki, z którym będzie Ci wygodnie, Zacznij działać, bo nawet niewielka aktywność może dostarczyć niespodziewanych efektów.
Jako weryfikator IT wiem, że jest to nadal rzadkość wśród kandydatów…
Patryk Omiotek – Założyciel SzkolaReacta.pl, programista w intive
Perspektywa 1: Programisty
Istnieją firmy IT, w których do awansu potrzebne jest budowanie marki osobistej wewnątrz firmy lub nawet wymagane jest robienie tego poza jej strukturami. Chodzi tutaj oczywiście o budowanie pozycji technicznego lidera, rozwijanie umiejętności miękkich oraz wystąpień publicznych. Umiejętność robienia prezentacji to duży plus także dlatego, że dzięki nim budujesz markę nie tylko swoją, ale także firmy, dla której pracujesz.
Perspektywa 2: Szkoleniowca
Mówiąc o kompetencjach miękkich warto wspomnieć o perspektywie szkoleniowca. Prowadzenie szkoleń poza firmą to dodatkowe źródło przychodu dla programisty, ale także możliwość rozwijania nowych umiejętności takich jak zarzadzanie grupą szkoleniową czy tworzenia materiałów dydaktycznych.
Karierę szkoleniowca można rozwijać w różnych kierunkach. Można na przykład w weekendy prowadzić płatne warsztaty stacjonarne lub zajęcia na uczelni. Poza tym można prowadzić autorskie szkolenia online i potem rozwijać to w postaci dodatkowego biznesu poza pracą etatową.
Perspektywa 3: Twórcy internetowego
Jeśli jesteś Twórcą internetowym i sprzedajesz autorskie produkty online np. kursy, to nikt od Ciebie nie kupi, jeśli o Tobie nie słyszał 🙂 Budowanie marki osobistej ma kluczowe znaczenie, ponieważ potrzeba od 5 do 7 kontaktów, aby przekonać osobę do produktu lub usługi (w zależności od źródła liczba kontaktów jest nawet większa).
Z własnego doświadczenia wiem, że budowanie własnej marki osobistej wymaga ogromnej systematyczności, ponieważ pisanie artykułów na bloga lub nagrywanie odcinków na YouTube wymaga więcej czasu niż nam się wydaje. Nawet nagranie webinaru, które wydaje się krótkim i jednorazowym działaniem, musi być poparte 3 tygodniowym przygotowaniem (merytoryka, prezentacja, materiały graficzne, landing page, promocja itd.). Na szczęście mam żonę, która świetnie zna się na marketingu online i specjalizuje w tematyce webinarów, więc jest mi łatwiej 🙂
Jeżeli myślisz o tym, aby zacząć budować markę osobistą w IT poprzez działania online, możesz zacząć od czegoś prostego. Stworzenie darmowego, ale merytorycznego ebooka czy grupy np. na Facebooku dla osób zainteresowanych tematyką, w której się specjalizujesz, może być pierwszym krokiem.
Podsumowanie
Budowanie marki osobistej ma pozytywny wpływ na Twoją karierę zawodową i jest to dodatkowy plus w trakcie rekrutacji w nowej firmie. Jako weryfikator IT wiem, że jest to nadal rzadkość wśród kandydatów. Tym bardziej warto inwestować w to swój czas.
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER DOTYCZĄCY
CZYSTEGOKODU I PROCESÓW CI/CD
DZIĘKI TEMU OTRZYMASZ NIEZBĘDNIK DEVOPS
Ostatecznie w zamian za dostarczoną treść, proszę więcej uśmiechu w cyfrowym świecie! 😉
A czym dla Ciebie jest Marka Osobista?
Zostaw swoją wypowiedź w poniżej (max. 5 zdań). Najlepsze wypowiedzi dołączą do tego artykułu i będą czytane przez innych!